Selasa, Oktober 01, 2002

SHARIFAH AINI & M NASIR BERGANDING BAHU

petikan URTV, 1 Oktober 2002
oleh Huzz
sumber : carmahlms.com

Masuk ke studio rakaman lagi ! Itulah yang diteruskan oleh penyanyi yang sudah 33 tahun mengikat kontrak dengan syarikat rakaman EMI Malaysia, siapa lagi kalau bukan biduanita Sharifah Aini. Macam dirinya yang masih cantik, begitu juga suaranya masih merdu. Sebagaimana kata M Nasir, "Bukan saja masih cantik ... tetapi masih bergetah !"

Secara eksklusif URTV berjaya menjenguk masuk ke studio Luncai Emas ketika Sharifah Aini merakamkan suara untuk album terbarunya yang ke 75 pada awal September lalu. Rakaman dibuat di studio Luncai Emas, Sungai Buloh, Selangor pada sebelah malam. Komposer M Nasir dipilih untuk turut menyumbangkan lagu di mana dua buah lagu berentak muzik kontemporari dengan sentuhan world beat ciptaannya berjudul Cinta Alaika (lirik Seth) dan Qasidah Di Jabal Rahmah (lirik S Amin Shahab) dimuatkan dalam album Sharifah Aini kali ini.

Malam itu Sharifah Aini merakamkan lagu Cinta Alaika. Bahagian korus yang sedang dirakamkan malam itu kaya dengan gemersik dan lemak merdu si penyanyi menyebut "Alaika ... Di mana kucari, salju putih menerang wangi" kedengaran begitu hebat sekali. Album ini dijangka berada di pasaran Oktober ini. Kata Sharifah, "Sebenarnya selain Nasir lagu ciptaan LY dan Ajai juga 'best'. Tak tahulah peminat ... tapi bila saya putar berkali-kali rakamana kali ini saya akui saya sangat gembira kerana kebanyakan lagu dalam album ini membuatkan saya berpuashati".

DIA MEMILIKI FAKTOR X

Kak Pah dan M Nasir begitu asyik di dalam studioSeperti komen kebanyakan komposer terkenal termasuk Reggie Verghese (komposer album Inggeris) yang mengatakan Sharifah Aini penyanyi yang kreatif ketika merakamkan lagu ... begitulah juga dengan M Nasir. Kata M Nasir, Sharifah Aini seorang penyanyi yang tahu apa yang dinyanyikan dan dilakukan. Selain dilahirkan dengan bakat istimewa, beliau juga penyanyi yang rajin, kata M Nasir.

Untuk membawa lagu Cinta Alaika ini bukan mudah, irama dan patah lenggoknya dalam alunan 'world beat' yang saya gubah memerlukan seorang penyanyi yang ada karakter tertentu untuk menyanyikannya. Sharifah Aini ini istimewa. Dia ada karakter yang boleh memberi sesuatu pada lagu ini. Dia mempunyai sensualiti dan bertenaga untuk membawa lagu ini. Dia boleh memberikan kreativitinya untuk mencantikkan lagu itu. Dia tidak datang ke studio dengan hanya berharap kepada penerbit atau komposer saja. Dia boleh memberi idea untuk menjadikan lagu itu indah. Terus terang saya katakan saya sendiri anggap dia memiliki factor X dalam menempa kejayaan sebagai penyanyi. Itu kelebihan dan keistimewaan Sharifah Aini," kata M Nasir.

RINDU NAK BERDUET DENGAN NASIR

Kata Sharifah Aini, "Syukur alhamdulillah dipanjangkan usia, disejahterakan kesihatan saya dapat meneruskan hajat nak menghiburkan ribuan peminat saya. Kredit yang diberikan kepada saya oleh Nasir seperti mengatakan saya ini kreatif, ada 'style' membawakan lagu tidak membuat saya merasakan diri ini yang terbaik. Tidak saya nafikan persediaan nak masuk studio bukan sekadar cukup tidur 10 jam sehari, minum air mineral dan air masak lebih dua botol besar sehari atau buat senama di petang hari. Tapi lebih dari itu saya buat persediaan mendengar melodi yang dah diberikan di rumah dan ketika memandu. Bila masuk studio saya sudah ada persediaan. Di studio saya mahu lakukan yang terbaik kerana inilah masanya untuk saya beri tumpuan supaya apa yang terhasil dalam album akan menghiburkan orang," kata Sharifah Aini.

Setelah lama tidak bersama M Nasir bagaimana rasanya bekerja dengannya sekarang?

"Lebih 13 tahun tak jumpa dalam studio ... dia masih macam dia. Kali terakhir dia pernah bekerja untuk album saya pada tahun 1987 kalau tak salah saya. Masa itu untuk album saya yang berjudul Kasih. Kalau ada orang kata dia serius atau menakutkan, pada saya dia okey. Dulu dan sekarang masih 'maintain'. Saya tak ada masalah. Malah ada ketika saya lihat dia seorang komposer yang mesra dan ramah dan suka mengusik saya. Terus terang saya katakan ... Nasir ini kadang-kdang nakal, serius dan ada kehebatannya yang tersendiri. Nakal tu bila ada kala dia kata saya masih cantik ... seriusnya bila dia bekerja dan hebatnya bila saya rasa puas menyanyikan lagu-lagunya. Dari nada rendah sampai tinggi, lepas habis. Puas ... ! " kata Sharifah Aini. "Cuma saya ingin sangat kalau boleh pihak syarikat rakaman saya dan syarikat rakaman Nasir mengizinkan kami berduet dalam satu lagi," kata Sharifah Aini.

Tiada ulasan: