Jumaat, Februari 25, 2005

Zoul sinonim dengan M.Nasir

petikan Utusan Malaysia 22. February 2005

Berbicara dengan Zoul, nama penyanyi M. Nasir pasti tersebut juga. Zoul atau Zulkipli, 44, pun sudah tidak dapat mengelak daripada perkara tersebut.

Sebagai anak ke tujuh daripada sembilan beradik di mana M. Nasir menjadi abangnya yang ketiga, kata Zoul, melarikan diri daripada dikenali sebagai adik kepada M.Nasir adalah suatu yang sukar baginya.

Katanya, orang lebih mengenalinya sebagai Zoul adik M.Nasir. Puas dia cuba berdiri atas namanya sendiri. ``Tapi siapalah saya untuk menutup mulut orang ramai,'' kata Zoul.

Lama kelamaan, dia menganggap perkara itu sebagai sebahagian daripada perjalanan hidupnya.

``Nak marah pun tak guna sebab orang sudah selesa melabelkan saya sebagai adik M. Nasir. Lagipun nak buat macam mana, dia memang abang saya,'' katanya sambil tersenyum.

Kata Zoul, dia amat mengagumi perjalanan seni M.Nasir dan dia secara tidak langsung belajar untuk menjadi seperti abangnya.

``Saya tidak pernah bertanya secara langsung cara mana dia mencipta nama tapi saya rajin memerhati kerjanya. Dari situlah saya menimba pengalaman. Melalui perbualan kami juga kadang-kadang ada terselit tips yang boleh diguna untuk karier saya,'' jelasnya yang pernah bergandingan dengan M. Nasir dalam kumpulan Kembara untuk album Hijrah 1404 dan Duit.

Biar antara Zoul dan M. Nasir berbeza cita rasa muzik dan peribadi namun kedua-duanya amat bangga dengan irama Melayu.

Setiap lagu dendangan mereka pasti ada elemen irama Melayu. Bagi Zoul, biarpun tampil dengan album rock namun elemen etnik fusion tetap disertakan.

Katanya, sewaktu mula mengenali muzik, dia lebih didedahkan dengan irama rock.

Antaranya lagu-lagu dendangan kumpulan Led Zappelin dan James Taylor kerana lagu-lagu sedemikian menjadi pendengaran abang sulungnya.

Dari situ Zoul lebih menggemari irama rock namun sebagai orang Melayu, dia lebih senang mendendangkan lagu rock dengan gaya tersendiri.

``Kenapa saya mesti menyanyikan lagu rock seperti penyanyi yang sedia ada. Baik saya menyanyi lagu rock mengikut cita rasa setempat.

``Saya tidak kisah dipanggil penyanyi rock etnik. Sekurang-kurangnya saya berjuang untuk meneruskan irama masyarakat kita,'' katanya tegas.

Berpegang kepada prinsip tersebutlah maka Zoul tampil dengan album baru berjudul Zoul yang sudah berada di pasaran sejak 14 Februari lalu.

Zoul merupakan penyanyi naungan Luncai Emas. Untuk album ini juga dia mendapatkan khidmat M. Nasir untuk lagu Tiada Lagi Dusta yang berentak balada rock.

Lagu-lagu lain yang dimuatkan dalam album ini ialah Di Celah Gigi, Jiwa Yang Tenang, Layar, Esok Tak Bertemu, Malam Nanti, Dia, Seri Mahkota Hati Nurani, Belerang Merah dan Siapakah Aku.

Tiada ulasan: