Selasa, Disember 11, 2012

‘Saya tiada formula’


petikan Harian Metro 11 Disember 2012

PENCAPAIAN komposer terkenal, Datuk M Nasir dalam industri tanah air sememangnya sudah terbukti. Apatah lagi, dulu beliau bergandingan mantap dengan penulis lirik, Allahyarham Rosli Khamis atau Loloq yang dilihat cukup mengenali citarasa sebenar M Nasir.

Pun begitu, kematian Loloq empat tahun lalu nyata meninggalkan kesan yang besar kepada industri muzik tempatan dan M Nasir pula seakan-akan ‘kepatahan sayap’.
Apapun, kejayaan gandingan ini nyata belum mampu digugat dan nampaknya terus unggul.

Malah, ia terbukti apabila komposer dan penghibur kelahiran Singapura itu dipilih memenangi anugerah kategori Komposer Dengan Pendapatan Terbanyak buat tahun ke-13 berturut-turut pada majlis Malam Mesra MACP 2012 yang berlangsung pada minggu lalu.

Pada majlis tahunan anjuran Badan Pelindung Hakcipta Karyawan Muzik Malaysia (MACP) itu juga, M Nasir menerusi syarikat rakamannya, Luncai Emas Sdn Bhd turut dipilih untuk memenangi kategori Penerbit Dengan Pendapatan Terbanyak bagi pengagihan kutipan keseluruhan royalti sepanjang 2011 lalu.

Justeru, apakah formula digunakan penyanyi lagu Mentera Semerah Padi dan Tanya Sama Hud Hud itu di sebalik kejayaannya untuk kekal bertahan? Bahkan, sejauh mana kekuatan lagu-lagu malar segar yang pernah dihasilkannya masih berjaya menambat hati pendengar muzik di negara ini untuk jangka masa agak lama?

Sehubungan itu, ikuti temubual wartawan Harian Metro, Norhayati Nordin (yati@hmetro.com.my) dan jurugambar, Adi Safri bersama M Nasir yang ditemui selepas majlis itu berakhir.


RAP: Apa komen Datuk mengenai kemenangan ini?

M NASIR: Saya rasa macam bertuah kerana pada awal pembabitan saya dalam menulis lagu ini pun, sudah banyak lagu saya diterima dan disukai pendengar. Sebab itu juga, banyak yang jadi malar segar kerana saya buat banyak lagu. Kerana itu juga, kalau tiada lagu tahun ini pun, ia akan tetap dimainkan.

Jadi, ini hak persembahan penulisan berkaitan kekerapan ia sering dimainkan.
Bukan hanya lagu yang saya nyanyikan saja, tetapi dicipta juga. Banyak yang Alhamdulillah sudah menjadi hingga sering dimainkan, maka saya dipilih memenangi anugerah ini.


RAP: Apakah Datuk memiliki sebarang formula dalam penulisan lagu?

M NASIR: Sebenarnya sukar saya nak cakap sebab kalau ada formula mungkin saya boleh ajar orang. Tetapi, cara untuk membuat lagu itu tetap ada. Namun, untuk membuat lagu yang orang suka dan sedap didengar itu menjangkau saya punya teknikal.

Ia lebih kepada ilham atau pun lebih kebatinan atau kerohanian. Bukannya setakat teknikal saja semata-mata sebab kita penulis lagu yang berjaya, biasanya dapat mengenal pasti melodi atau seni kata yang bagus. Boleh dikatakan, ia mendapat anugerah ‘mengenal’ yang lagu dibuat itu akan menjadi dan sedap didengar.


RAP: Loloq sudah tiada, bagaimanakah sekarang dan sudah bertemu pengganti?

M NASIR: Insya-Allah, boleh terus berkarya lagi kerana saya juga menulis lirik. Apapun, ia takkan sama, tetapi akan tetap ada. Allah Maha Kaya kerana ia takkan hilang dan tetap ada.

Pun begitu, saya tak kata arwah Loloq sudah ada pengganti. Pada saya, arwah takkan ada pengganti melainkan penulis lain itu ada pendekatan berbeza dan dia benar-benar bagus.


RAP: MACP berhadapan kemelut pungutan royalti. Pandangan Datuk mengenai apa yang berlaku?

M NASIR: Saya melihat sebagai tidak cukup kefahaman. Iaitu kefahaman yang kurang oleh beberapa pihak yang memiliki pemikiran mereka sendiri mengenai apa yang harus berlaku.

Dalam soal ini, mereka tak faham betul-betul atau kalau faham pun mungkin mereka ada agenda tersendiri.


RAP: Bagaimana pula dengan kemenangan Luncai Emas?

M NASIR: Luncai Emas banyak lagu kerana kita adalah antara syarikat yang pertama buat perniagaan menerbit dan mencipta lagu. Malah, dalam menjaga hak cipta lagu, kami juga ada banyak lagu dan banyak juga yang popular.

Apapun, anugerah MACP ini lebih kepada mereka (penggiat seni) yang berjaya dan kalau kurang-kuranglah. Ia boleh dikatakan dapat merasa keuntungan kalau ia berterusan kerana tahun ini dan sebelumnya, insiden yang berlaku itu sebenarnya membawa pada kebimbangan juga. Namun, kalau OK maka OK lah.


RAP: Adakah Datuk berpuas hati dengan jumlah pengagihan diterima daripada MACP, dan komen jika Datuk dilabel sebagai komposer terkaya di Malaysia dengan pendapatan royalti itu?

M NASIR: Setakat ini, saya berpuas hati dengan jumlah pengagihan MACP. Alhamdulillah. Pun begitu, mengenai jolokan ‘komposer terkaya’, rasanya sebelum diumumkan sebagai komposer terkaya itu, saya memang sudah kaya pun sebelum ini (ketawa). Apapun, yang jelasnya saya tiada komen untuk perkara ini.


RAP: Bagaimana dengan harapan peminat yang terus mengharapkan karya berkualiti daripada Datuk?

M NASIR: Saya sentiasa mahu mencipta lagu yang baik, tetapi tak tahu sama ada ia lagu yang bagus atau tidak. Namun, saya sendiri memang mahu buat lagu yang baik. Apapun, kita juga ada harapan terhadap orang yang akan menyampaikan lagu itu.

Kita juga mengharapkan orang itu (penyanyi dipilih) mampu memberikan yang terbaik kerana nak harmonikan sesuatu lagu itu memang payah.

Bagaimanapun, lagu saya bukanlah untuk orang tertentu saja kerana saya juga masih membuat kesilapan. Namun, saya tetap sedia mencuba penyanyi yang ketika itu dirasakan boleh dan sesuai.


RAP: Apakah setiap lagu dihasilkan Datuk lebih dulu melihat kriteria penyanyi?

M NASIR: Rasanya, saya bukanlah seorang yang terlalu cerewet. Cuma, saya akan cuba uji dan pastikan bahawa penyanyi itu untuk memang boleh menyanyi.

Saya menilai secara keseluruhan. Apatah lagi, industri hiburan kini ada pasang surutnya. Kadang-kadang boleh jadi hangat dan ada masa bertukar jadi lembab pula.

Jadi, pakej terbaik itu haruslah ada. Namun, ia tidak bermaksud saya cerewet tetapi sekadar mempunyai harapan tinggi. Namun, biasalah tak semua manusia dapat mencapai harapan sempurna seperti apa yang diinginkan.


RAP: Penyanyi sekarang banyak buat lagu yang jelas dan agak ringan. Jadi, komen Datuk adakah ini bagus untuk pendengar?

M NASIR: Kita kena buat apa yang kita percaya. Kadang-kadang, dunia hiburan ini ada putarannya. Sama ada jelas maksudnya atau tidak, kalau kita dengar muzik barat pun, lirik yang ditulis nyata hebat dan menarik juga.

Jangan main-main sebab ini kontemporari punya kerja. Jadi, bukan macam dulu lagi. Apapun, bercakap soal karya sekarang yang jelas dan senang didengar, ia sebenarnya satu perubahan dan perkembangan. Ia juga bukan soal bagus atau tidak kerana bukan senang juga sesebuah karya itu dihasilkan.


RAP: Apapun Datuk, mampukah lagu-lagu dihasilkan komposer generasi baru ini menjadi malar segar?

M NASIR: Kita usahakan saja, asalkan buat kerja itu. Macam saya katakan, dunia hiburan ada masa hangat dan lembabnya. Kalau ada orang dianugerahkan dengan suara yang sedap dan memang betul-betul tak boleh dilawan atau dipersoalkan lagi, itu memang anugerah.

Tetapi, penciptaan lagu ini ada berbeza sedikit kerana prosesnya membabitkan kematangan. Namun, ia tiada kaitan dengan usia komposer itu yang sudah berumur kerana memang kena terimalah juga yang menghasilkan lagu itu individu berusia.

Tiada ulasan: