Khamis, Ogos 24, 2017

Karakter khas untuk M Nasir

petikan Sinar Harian 24 Ogos 2017
NORHIDAYYU ZAINAL, FOTO: ASTRO 24 OGOS 2017

BUKAN mudah melihat penyanyi legenda, Datuk M Nasir berlakon drama bersiri. Kali terakhir penyanyi berusia 60 tahun ini muncul di kaca televisyen (TV) sebagai pelakon menerusi Salam Taj Mahal pada 2000.

Mengakui bersikap selektif, pelantun lagu Mentera Semerah Padi ini bagaimanapun bersedia mempertimbangkan untuk berlakon drama bersiri sekiranya kena dengan jalan cerita dan skrip.

“Kalau ada peluang berlakon, saya tak akan menolak jika bersesuaian.

“Saya pernah dapat tawaran, tetapi belum ada naskhah benar-benar memikat hati saya.

“Apa yang penting, saya akan pilih skrip berbaloi untuk dilakonkan selain mampu beri pengajaran kepada penonton,” katanya kepada Media Hiburan.

Bahkan, penyanyi Tanya Sama Itu Hud-Hud ini mengakui selalu mengikuti perkembangan drama popular di kaca TV bagi mengisi waktu senggang bersama keluarga.

“Kita tak akan tahu apa yang kita suka jika tak mencubanya.

“Jadi, saya memang tiada masalah dengan apa saja drama bersiri, bahkan menontonnya jika ada kelapangan,” katanya.

Terbaru, M Nasir bakal muncul menerusi drama bersiri, Do[s]a selepas menerima tawaran daripada Ketua Unit Drama Premium & Filem Astro Saniboey Mohd Ismail pada Ramadan lalu.

“Saya ditawarkan dengan watak Latif dan difahamkan karakter ini memang khas untuk saya.

“Tapi, saya tak terus bersetuju menerimanya sebaliknya ambil masa dua bulan untuk fikirkan,” katanya.

Jelasnya, pelbagai aspek difikirkan termasuklah jadual kerja dan kelapangan masa sebelum bersetuju.

“Selepas baca skrip, saya dapati watak Latif itu bukan karakter kosong yang tiada visi. Saya sangat tertarik dengan watak Latif yang kompleks dan misteri.

“Hati saya juga kuat menyatakan karya ini bagus sekali gus membuatkan saya mahu terbabit dalam projek ini.

“Terus-terang, saya tiada sebab utama untuk bersetuju, cuma hati mahu melakukan,” katanya.

Mengulas lanjut, katanya, Latif merupakan bekas ketua gengster di Indonesia yang sudah bertaubat dan kembali ke Malaysia untuk melarikan diri dari masa silamnya.

"Latif mempunyai empat anak iaitu Farid, Fuad, Fahad dan Fara serta melatih mereka dengan ilmu persilatan dan berharap ilmu itu digunakan oleh anak-anaknya ke arah kebaikan,” katanya.

Rentetan itu, penyanyi Sentuhan Listrikmu ini perlu menjalani latihan silat sekali gus mencabar fizikal dan mentalnya.

“Semua latihan aksi memerlukan stamina yang kuat.

“Tapi, saya tiada masalah bahkan semua pelakon pun memberi kerjasama yang sangat baik sekali gus memudahkan sisi watak dan jalan cerita.

“Kini, produksi juga berbeza kerana lebih profesional, teratur dan terancang,” katanya.

Selain M Nasir, Do[s]a turut dibintangi Remy Ishak, Daniella Sya, Ashraf Sinclair, Roy Marten, Maudy Koesnaedi, Hannah Al Rashid, Reuben Elishama, Tegar Satrya, Shenty Feliziana dan Hisyam Hamid.

Mini siri lapan episod ini diarahkan oleh Ifa Isfansyah dan sesi penggambaran dilakukan di Malaysia dan Jakarta sejak Julai lalu.

Tiada ulasan: